Bublina splaskla, je čas omluvit se za špínu

02.12.2018 21:21

Prasárna galaktických rozměrů. Krádež za bílého dne. Za tohle kluci a holky zaplatí. Nová koalice v České Lípě hasí průšvih se zakázkou pro firmu BusLine. Tu máš, město, mastnou pokutu. Zlaté padáky… Těmito titulky a argumenty masivně ovlivňovali názor občanů České Lípy komunální politici v České Lípě z ANO2011, Živé Lípy a Nezávislých a soukromníků včetně hejtmana Libereckého kraje Martina Půty, a to v období komunálních voleb až skoro do dnešního dne. Dnes ale máme v rukou dokumenty definitivně potvrzující, že bývalé vedení města a Rada města Česká Lípy postupovaly zcela v souladu se zákonem. Tyto dokumenty obdrželo také nové vedení města již před několika dny, ale dosud je nezveřejnilo.

Rada města vybrala 5. října 2018 dopravce na zajištění MHD od 1.1.2019, a to na základě otevřeného a transparentního výběrové řízení. Transparency International a spolek Oživení došly k dojmu, že došlo k porušení zákona, a obrátily se na Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a Ministerstvo vnitra ČR (MVČR), aby kroky města prozkoumaly. ÚOHS ale 29. listopadu 2018 řízení zastavil se závěrem, že „…nebyly zjištěny důvody pro uložení sankce…“. O den dříve, tj. 28. listopadu 2018, vydalo své stanovisko i MVČR, které zkoumalo, zda Rada města měla právo v otázce veřejné zakázky na MHD rozhodnout: MVČR se se závěry města Česká Lípa ztotožnilo a neshledalo v případě usnesení Rady města Česká Lípa č. 1595/2018 ze dne 5. 10. 2018 důvody k uplatnění dozorových kompetencí.

Potvrdilo se tak to, co jsme v obraně na mediální i osobní ataky říkali: Rada města mohla a musela rozhodnout, výběrové řízení bylo transparentní, nediskriminační a zcela odpovídá současným zákonům, jakož i cenám. Podařilo se nám hned napoprvé vysoutěžit jednu z nejsložitějších veřejných zakázek a o tom si mohou v řadě jiných měst, včetně Libereckého kraje, nechat jen zdát.

Tím českolipská hra na zločince a ty hodné skončila. Jako hlupák teď vypadá zastupitel Tomáš Vlček se svojí „prasárnou galaktických rozměrů“, hejtman Martin Půta se svým „prasárna, je třeba tohle spravedlivě odměnit, kluci a holky případnou škodu zaplatí“, Zdeněk Ježák a jeho „Hnus. Šílenost. Zlatý padák.“ Stejně hloupě manipulovali s míněním veřejnosti Petr Jeník, Jaroslav Turnhöfer, Štěpán Slaný, Petra Chocová, Vladimir Pentchev Vladimirov a další, kteří si rádi přisadili nějakým peprným obviněním z nekalostí bývalého vedení města a dalších členů rady. I některá média se ochotně přidala: redaktor agrofertí MF Dnes Tomáš Lánský svými tendenčními články strašil veřejnost obrovskými pokutami pro město, zcela „nestranně“ označil zakázku za průšvih a volal na pomoc hasiče Jitku Volfovou – jak jinak než z agrofertího ANO2011 (a J. Volfová si nemastně neslaně přisadila: „Budeme muset popřemýšlet třeba i o tom, jestli byla způsobena škoda městu a jestli by za to měl být někdo odpovědný.“). Jak je ale dnes prokazatelně jasné, hasit není co a ti samozvaní hasiči se ukázali jako pyromani. Co teď dál? Asi popřemýšlet o tom, že by každý měl nést zodpovědnost za lži, které šíří o druhých.

Takže:

Očekáváme veřejnou omluvu od každého z těch, kdo záměrně špinili jméno bývalého vedení města a členů rady města Česká Lípa a veřejně lhali. 

Uvítali bychom dále, kdyby experti Transparency International a Oživení napřeli mnohem větší úsilí k lidem typu A. Babiše a dalších politiků, kteří jsou trestně stíhaní, a přesto zůstávají ve svých funkcích. To platí i o hejtmanovi Půtovi, který tak rád zasahuje do dění v našem městě a komentuje události, byť sám je obžalovaný, a který před soudním líčením utíká jako malý kluk. A hlavně který nedokázal ani za dvě volební transparentně vysoutěžit dopravní obslužnost kraje a rozhodnutí ÚOHS se snaží vytrvale obcházet.

MHD v České Lípě jsme se ve volebním období 2014-2018 zabývali tři roky a vždycky jsme postupovali dle usnesení zastupitelstva; to nepodpořilo vznik společného dopravního podniku a uložilo jít cestou transparentního výběrového řízení. Výběrové řízení jsme zrealizovali v létě a řádně uzavřeli výběrem dopravce. Od 1. ledna 2019 se tedy bude v České Lípě jezdit a od 1. 4. 2019 v nové kvalitě této veřejné služby.

Domníváme se, že výše uvedená mediální bublina nás měla poškodit v komunálních volbách tak, aby se veřejná zakázka na dopravce v České Lípě mohla realizovat podle jiných plánů, jak ostatně zmínila na jednání zastupitelů v květnu 2018 i Jitka Volfová (třeba etablovat z kraje jinou společnost).  Proto jsme rádi, že jsme naše město nevystavili nejistotě a rizikům souvisejícím s přelomem volebních období a dokončili náš politický úkol datující se od roku 2016: Česká Lípa tak má na 10 let zajištěnou MHD dopravcem, který tu spolehlivě jezdí již několik let.

Romana Žatecká a Juraj Raninec, zastupitelé města Česká Lípa

Zde jsou výše uvedená rozhodnutí ÚOHS a MV ČR: 

BL_UOHS_Usnes.BKu.pdf (1,1 MB)

BL_MVCR_odpověď_na_podnět.pdf (640,5 kB)

 

Zpět

Kontakt


+420 777 225 539

© 2010 Všechna práva vyhrazena.